logo coach willem kalmijn

Blog Coach Kalmijn

Regelmatig blog ik over vraagstukken en thema's die ik in mijn coachings- en trainingspraktijk tegenkom.

Vraagstukken van leidinggevenden en professionals in veranderingsprocessen gaan vaak over het effectief beïnvloeden van zichzelf of van anderen. In mijn blogs beschrijf ik veelvoorkomende dilemma's en problemen die hierbij komen kijken. Vervolgens laat ik zien welke benaderingswijzen je helpen en sluit ik af met een aantal praktische tips en eventuele verwijzingen naar achtergrondmateriaal. Hieronder vind je mijn meest recente blog.

 

 

 

aandacht1

Voor jou, als leidinggevende, is het voeren van gesprekken met medewerkers een hoofdtaak. En hoofdzaak! Een ‘baas’ die de zin van deze vorm van communiceren onderschat, loopt het risico dat hij of zij de mensen niet meer mee krijgt.

De wijze waarop je in het dagelijks werk met medewerkers omgaat en de manier waarop je met elkaar praat, dóet er namelijk toe. Een goed gesprek helpt niet alleen om elkaar beter te begrijpen, maar bevordert ook de samenwerking én draagt in positieve zin bij aan de resultaten. Maar een gesprek voeren, welk model je ook volgt, vergt vaardigheid. Gelukkig zijn de meeste technieken te oefenen, waardoor ook de minder makkelijke praters kunnen uitgroeien tot een goede gesprekspartner.


delgeren3Delegeren is al lang niet meer alleen aan de orde als je het te druk krijgt. Steeds meer organisaties zien het als een voorwaarde om (talentvolle) medewerkers kansen te geven zich te ontwikkelen. De redenen zijn divers.

Voor de jongere generaties in de beginfasen van hun werkzame leven is ‘ontwikkeling’ de meest belangrijke factor. Om de talentvolle professionals lang genoeg te kunnen behouden zullen organisatie daar gericht op in moeten spelen.

Daarnaast is in veel organisaties de omvang van het management verminderd en zijn er soms hele (be)sturingslagen tussenuit gehaald. Het is dan de bedoeling dat zelforganiserende teams deze taken overnemen.

In beide gevallen betekent dit meer bevoegdheden lager in de organisatie, waardoor leidinggevenden oude taken moeten loslaten en nieuwe rollen gaan ontdekken. Naast de rol van leider (richting geven) en manager (processen beheersen en verbeteren) krijgt nu de rol van coach voor de leidinggevende veel meer accent. Doel van deze rol is om medewerkers te ontwikkelen in hun professionaliteit en zelfstandigheid.

 

SplashNu ik deze blog wil gaan schrijven overvalt me een lichte stress. Doordat ik nog niet weet hoe ik moet beginnen en doordat ik nog geen overzicht heb van wat ik er in wil zetten voel ik me bij voorbaat al ongemakkelijk. In die zin is stress een gewoon aspect van ons leven dat iedereen op een bepaalde manier ervaart. 

 

verantwoordelijkheid

Voor managers zal het volgende bekend in de oren klinken. Het ene team loopt soepeler dan het andere terwijl de kwaliteiten en potenties die in de teams zitten niet wezenlijk verschillen.

In mijn coachingspraktijk merk ik dat managers uit verschillende werkvelden tegen het fenomeen van vastlopende teams aanlopen. Dit levert veel frustratie op voor zowel de manager, maar vooral ook voor de teamleden zelf wat ten koste gaat van het werkplezier van iedereen.

 

Smile vergrootglas blog Onlangs ging er iets mis in de communicatie tussen mij en het bedrijf waar ik brandstof tank en maandelijks een verzamelfactuur van ontvang. Zij hadden aangekondigd op digitale facturatie over te gaan. Om mijn maandelijkse factuur te kunnen ontvangen moest ik na een bepaalde dag in de maand inloggen met een door hun verstrekte gebruikersnaam en een wachtwoord.