Voor jou, als leidinggevende, is het voeren van gesprekken met medewerkers een hoofdtaak. En hoofdzaak! Een ‘baas’ die de zin van deze vorm van communiceren onderschat, loopt het risico dat hij of zij de mensen niet meer mee krijgt.
De wijze waarop je in het dagelijks werk met medewerkers omgaat en de manier waarop je met elkaar praat, dóet er namelijk toe. Een goed gesprek helpt niet alleen om elkaar beter te begrijpen, maar bevordert ook de samenwerking én draagt in positieve zin bij aan de resultaten. Maar een gesprek voeren, welk model je ook volgt, vergt vaardigheid. Gelukkig zijn de meeste technieken te oefenen, waardoor ook de minder makkelijke praters kunnen uitgroeien tot een goede gesprekspartner.
BEOORDELEN 2.0
Onder jouw collega’s blijkt het voeren van ‘beoordelingsgesprekken’ geen favoriete bezigheid. Er is geen tijd, geen zin en alleen al de gedachte aan de noodzakelijke voorbereidingen hakt er soms zodanig in dat stress op de loer ligt. Doen we het dan voor personeelszaken en omdat het nu eenmaal moet of dient het ook nog ergens anders toe?
Nu staat een beoordelingsgesprek bij voorkeur niet op zichzelf. Per organisatie verschilt de vormgeving ervan; al dan niet gecombineerd met functioneringsgesprekken. Er gaan zelfs stemmen op om het officiële beoordelen maar af te schaffen.
Hoe dan ook; wat zal moeten blijven is dat het beoordelen een onderdeel is van een cyclus van gesprekken waarin de leidinggevende als coach fungeert in de ontwikkeling van de medewerker. Als er door veranderingen in de organisatie ook een andere opstelling van medewerkers wordt verwacht, is het beoordelingsmoment een uitgelezen kans om er gericht op te sturen.
Een jaarlijks gesprek maakt het extra serieus en geeft de mogelijkheid wat je al van elkaar wist te onderstrepen en geeft je als leidinggevende de kans om positieve ontwikkelingen te bekrachtigen en te stimuleren. Daarnaast wordt de medewerker bewust gemaakt waar nog de verbetermogelijkheden zitten of aangehaakt moet worden op ontwikkelingen. Als elke medewerker hierdoor een klein stukje vooruitgaat groeit de hele afdeling een flink stuk!
Voor de medewerker is het een officieel moment waarop waardering wordt uitgesproken en vastgelegd. Dit is natuurlijk spannend! Met een positief opbouwend karakter en concrete voorbeelden laat je de medewerker merken dat hij of zij belangrijk is. Een goede voorbereiding is dus noodzakelijk.
HOE MAAK JE BEOORDELEN STIMULEREND?
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan want de kwaliteit van een beoordeling wordt voor 95% bepaald door de kwaliteit van de beoordelaar. En de essentie van het beoordelen zit hem níet in het invullen van een formuliertje, maar in het overbrengen van waardering en het geven van oprechte aandacht. Een ‘’slechte’’ beoordeling die uit de lucht komt vallen is daarom een vreemde eend in de bijt. Echte functioneringsproblemen zijn al veel eerder besproken en vastgelegd.
Het is ook het fijnste om complimenten te kunnen uitdelen en om algemene en specifieke, pósitieve feedback te geven. Dikwijls zijn er echter ook verbeterpunten te bespreken. De kunst is om dat zodanig te doen dat jouw medewerker deze punten niet opvat als persoonlijke tekortkomingen, maar als stimulans. Lastig? Niet wanneer je rekening houdt met de volgende tips die helpen allerlei valkuilen te omzeilen.
PRAKTISCHE TIPS OM VALKUILEN TE OMZEILEN
Wat je vertelt is belangrijk. Minstens zo belangrijk is de wijze waarop je dit doet.
En dan nu terug naar de eerste vraag en de titel van mijn blog: wie wordt er blij van het beoordelingsgesprek? Wat denk jij?